Gisteren afval, vandaag een gebruiksvoorwerp. Gerecycleerde producten zijn de toekomst voor een beter leefmilieu. Door de afnemende voorraad aan primaire grondstoffen zijn we genoodzaakt om verandering aan te brengen. Leerlingen moeten getriggerd worden om zelf een impact te realiseren voor een betere leefmilieu en in te zien dat circulaire economie heel belangrijk is. Met onze workshops willen wij leerlingen inzicht geven in recyclage en 3D-printing.
o Leerlingen laten kennis maken met circulaire economie.
o Leerlingen (en leerkrachten) laten kennis maken met productieprocessen zoals 3D-printen en waar we deze technieken kunnen inzetten op een duurzame manier. De bedoeling is om hen te laten nadenken over de afvalberg van kunststoffen.
o Leerlingen (en leerkrachten) bekend maken met de verschillende 3D-printtechnieken en materialen die gebruikt kunnen worden.
o Leerlingen (en leerkrachten) bekend maken met basis 3D modelleren.
o Leerlingen bekend maken met enkele ontwerp tools om van een idee tot een product te komen.
o Leerlingen stimuleren om te ondernemen.
Onze workshop bestaat uit 2 delen.
Een interactief theoretisch deel en een praktischer deel. In het eerste deel laten we de leerlingen kennis maken met kunststof en plastic afval. Meer bepaald welke verschillende soorten plastic er momenteel zijn en hoe deze geproduceerd worden. We benadrukken hen telkens op het belang van recyclage, waarbij ze leren hoe kunststof afval verwerkt en hergebruikt kan worden. Enkele begrippen rond circulaire economie zullen hier zeker niet in ontbreken. Bij uitleg over de verschillende productie- en verwerkingsprocessen hechten we het meeste belang aan 3D-printen en extruderen in het bijzonder. 3D-printing, of additive manufacturing is meer en meer een vaste waarde aan het worden bij de productie en herstellen van een object. Een 3D-printer kan voor heel wat doeleinden gebruikt worden zoals het herstellen van onderdelen. Verschillende 3D-printtechnieken komen aanbod waarbij stil gestaan wordt bij tips en tricks die noodzakelijk zijn om onderdelen te ontwerpen in het tweede deel van de workshop.
Tijdens het eerste deel van de 2de workshop maken de leerlingen kennis met Thinkercad, een gratis en gebruiksvriendelijk programma voor 3D-design. Er wordt uitleg gegeven over de interface en getoond hoe met basis vormen complexere objecten gemaakt kunnen worden. Er worden enkele objecten gemodelleerd samen met de leerlingen. Er wordt ook getoond hoe modellen te exporteren naar STL bestand en klaar te maken om te 3D-printen. Tijdens de workshop zal een object geprint worden als voorbeeld zodat kinderen de 3Dprinter in actie kunnen zien. Tijdens het 2de deel van de 2de workshop zullen de leerlingen kennis maken met verschillende ontwerp-technieken. De leerlingen gaan zelf aan de slag en gebruiken plastic flessen om allerlei voorwerpen te maken. De voorwerpen kunnen heel uiteenlopend zijn, bijvoorbeeld een spaarvarken. Hierbij kunnen de leerlingen hun creativiteit combineren met een nuttig voorwerp.
Interactieve en informatieve les:
Met behulp van een presentatie en fysieke voorbeelden/demonstraties laten we de leerlingen kennis maken met soorten plastic. De alertheid wordt doorheen de workshop getest doormiddel van een bordjes systeem waarbij ze de moeten tegelijk moeten antwoorden bij enkele vragen. In het tweede deel van de workshop wordt gewerkt met een demonstratie van thinkercad. Ze moeten elk apart meevolgen en zelf aan de slag gaan. Vervolgens worden demonstraties gegeven rond de extrusie machine en het 3D-printen. Als laatste worden de leerlingen uitgedaagd om zelf creatief een product/kunstvoorwerp te ontwerpen met afval. Tijdens de printtijd kan een kleine quiz of pauze gegeven worden naargelang de tijd.
Toegepaste werkmethodes:
o Presentatie om kinderen kennis te laten maken met de basisbegrippen.
o Fysieke voorbeelden.
o Brainstormsessie
o Interactief leren werken 3D software
2 lesdelen die telkens bestaan uit 3 uur per lesdeel.
De workshops kunnen doorlopend geboekt worden.
Leerlingen van de eerste en tweede graad
10 – 25 leerlingen