ecoCEO introduceert concepten van de circulaire economie, maar draagt ook bij tot het bereiken van leerdoelen voor uiteenlopende vakken, waaronder economie, aardrijkskunde, wetenschappen en ethiek. Daarnaast worden er via het spel een groot aantal vakoverschrijdende leerdoelen bereikt en is het zeer geschikt voor een projectmatige aanpak.
Wat is het?
Tijdens het spel runnen de spelers een bedrijf dat elektronische goederen produceert, zoals microchips, smartphones en e-bikes. Ze moeten beslissingen nemen over hoe ze hun werknemers, grondstoffen en kapitaal gaan inzetten, welke productieprocessen en welke inkomstenmodellen ze zullen toepassen. Door verschillende investeringen te combineren, kunnen ze de prestaties van hun bedrijf verbeteren en inkomsten genereren. Onvoorziene gebeurtenissen kunnen hun plannen echter bemoeilijken!
Het spel toont de impact van lineaire en circulaire bedrijfsstrategieën op de prestaties van een bedrijf en zijn veerkracht tegen externe gebeurtenissen zoals beleidsmaatregelen, marktverstoringen en de beschikbaarheid van grondstoffen. Het leert de leerlingen over de relevantie en de mogelijkheden van circulaire strategieën zoals recyclage, terugnamesystemen, hergebruiks- en herstellingsactiviteiten en product-dienst systemen.
Er is een handleiding voor de leerkracht beschikbaar met praktische richtlijnen over hoe het ecoCEO spel in de lessen geïntegreerd kan worden.
De leerresultaten van het spel kunnen verder worden verrijkt door het spel aan te vullen met andere educatieve activiteiten die via de pagina "Educatieve activiteiten" kunnen worden gedownload.
2e en 3e graad secundair onderwijs (15-18 jaar)
+32 14 33 59 81